Schéma městské autobusové dopravy v Uherském Hradišti
Tento návrh je výsledkem nezávislé tvůrčí iniciativy. Město Uherské Hradiště ani dopravce ČSAD BUS Uherské Hradiště a.s. se na jeho vývoji a realizaci nepodíleli; uvedené subjekty nebyly do tohoto projektu jakkoliv zapojeny. Použití jejich symbolů slouží pouze k vizuální autentizaci mapy.
Rok 2024 byl ve znamení příprav na zásadní proměnu městské hromadné dopravy v Uherském Hradišti. Po desetiletích provozu pod hlavičkou dopravce ČSAD BUS Uherské Hradiště se chystala nová koncepce, která měla vstoupit v platnost v únoru 2025. Místní "Poulička", jak se zde MHD přezdívá, tak stála na prahu změn, které měly přetvořit její podobu.
V souvislosti s touto změnou se na mě obrátili dopravní nadšenci s žádostí o vytvoření schématu současné podoby sítě – jako jakousi vzpomínku na systém, který měl brzy zaniknout. Byla to zajímavá výzva, protože žádné oficiální schéma tehdejšího provozu neexistovalo. Nebylo tedy na co navázat ani z čeho vycházet, což mi ale dalo volnost pojmout návrh zcela podle svého.
Zpočátku jsem neměl zcela jasnou představu, jak k tomuto projektu přistoupit. Zvažoval jsem moderní přístup, kdy by každá linka měla svou specifickou barvu a schéma by zdůrazňovalo důležité městské lokality – historické centrum, obchodní zóny či průmyslové areály nebo památky. Po několika testovacích verzích jsem však tento koncept opustil. Uvědomil jsem si, že pro zanikající koncept by byl tento přístup nevhodný – nejenže neodpovídal stylu původního systému, ale ani jeho charakteru a historickému kontextu.
Místo toho jsem se inspiroval historickými dopravními schématy a zvolil minimalistický design založený na červené barvě, která je úzce spjatá s vizuální identitou města. V tomto odstínu byly provedeny nejen linky, ale i texty a veškeré grafické prvky. Zastávky jsem graficky znázornil pomocí červeného bodu, který přerušuje trasu linky. Tímto způsobem jsem docílil jasného zvýraznění zastávek, aniž bych narušil celkový minimalismus schématu. Čísla linek jsem původně zamýšlel ve hranatém provedení, nakonec jsem však zvolil kruhovou variantu, která lépe zapadla do celkového vizuálního stylu. Číslování linek bylo navrženo kontrastně – ty, které v dané zastávce pravidelně končily, měly bílá čísla v červených kruzích, zatímco linky končící zde pouze vybranými spoji byly provedeny v inverzním provedení.
Finální schéma bylo vytištěno na formát A3 a zasazeno do černého rámu s paspartou. Stalo se tak nejen grafickým ztvárněním dopravní sítě, ale také vizuální vzpomínkou na systém, který dlouhá léta formoval veřejnou dopravu v Uherském Hradišti.